-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10361 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مدتي است كه دچار وسواس آب كشيدن شدهام و همه قسمتهاي خانه مان را نجس ميدانم، حتي غذاهايي را كه ميخورم به نظرم نجس است. نميدانم با اين وضع چه كنم؟ لطفاً مرا راهنمايي كنيد؟

اين سؤالي است كه بسياري از افرادي كه در پيرامونشان فردي وسواسي وجود دارد، از خود يا ديگران ميپرسند. بسياري گمان ميكنند وسواسي يكي از بيماريهايي است كه بر اثر تدين يا تقدس زياد ايجاد ميشود؛ حال آن كه وسواسي يك بيماري رواني است كه گاهي درمسائل ديني بروز و ظهور ميكند و اختصاصي به دين و اعتقادات ندارد. در هر حال وسواس به هر نوع و شكلي كه باشد تا زماني كه به صورت حاد در نيامده و شخص دچار اختلالات روان پريشي نگشته است، از راه بسيار سادهاي قابل درمان است. اين افراد بايد درباره هر كاري، پيش از شروع و پس از آن فكر كنند و آن را با آگاهي انجام دهند، مثلاً قبل از ظرف شستن،

به خودشان آگاهي بدهند كه من ميخواهم ظرف بشويم. بنابراين شير را باز ميكنم و مشغول ميشوم. بهتر است اين افراد در انتهاي هر كاري كه انجام ميدهند، از خودشان تشكر كنند تا كاملاً از پايان كار خود مطمئن شوند. اما آنها كه باز كار خود را فراموش ميكنند و در انجام آن شك ميكنند، بايد دفترچهاي كوچك با خود داشته باشند يا به ديوار محل كار يا آشپزخانه، برگهاي وصل كنند و ضمن نگاشتن برنامه كار روزانه روي آن، ساعت شروع و اتمام كار خود را روي آن بنويسند. بدين ترتيب پس از مدتي كوتاه، ثبات نفس يافته و مطمئن ميشوند كه هر چيزي سر جاي خود و هر كاري مطابق نظم و ترتيب انجام گرفته است. اين دو روش، بهترين روشهاي مقابله با وسواس است، پس اگر كسي در مسائل شرعي شك ميكند، ميتواند از اين راه استفاده كند، مثلاً ساعت وضو گرفتن خود را يادداشت كند. اگر چند ساعت بعد شك كرد كه وضو دارد، به آن كاغذ نگاه كند و به حكم سابقه رفتار كند.

برخي مسائل هم هست كه انسان به خاطر حساسيت به آنها، در آنها شك ميكند، مثل نجاست و پاكي اشياء بايد به اين افراد، ابتداءً آگاهي لازم را درباره حكم وسواس و گناهي كه انجام ميدهند، داد و از آنها خواست از گناه خود دست بردارند؛ البته با ملايمت، نه با تندي و خشونت. در اين راستا ميتوان از مرجع تقليد شخص وسواس در مورد كارهاي او استفتا كرد. نوعاً اين افراد پس از اين كه يقين به حرام بودن فعل خود مييابند، از اين كار دست بر ميدارند و آرام آرام بهتر ميشوند. يادتان باشد كه فرد وسواس ،تنها در يك محيط آرام و بي دغدغه ميتواند وسواس خود را ترك كند. بنابراين از هر گونه دعوا، مرافعه، تهديد، ارعاب، جر و بحث بايد خودداري شود تا آرام آرام اين مشكل برطرف گردد. براي شما جزوهاي همراه اين نامه ميفرستيم و تصوير چند صفحه از استفتائات امام نيز همراه نامه ضميمه ميكنيم. در هر صورت اگر باز مشكلي پيدا كرديد، طي نامهاي ديگر از اين واحد، پاسخ بخواهيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.